Milyen kérdéstípusokat alkalmazhatunk, és mikor?
2025.08.29

Kérdések alkalmazása:
Alapvető tanácsadási technika. A kérdések lehetnek:
- nyitott,
- zárt,
- alternatív
- Metafora
Nyitott kérdések, amelyekre nem lehet "igen" vagy "nem" választ adni.
- Lehetőséget adnak arra, hogy a kliens megossza gondolatait, érzéseit.
- "beszéltet", "nyit"
- Segít verbalizálni érzéseit, gondolatait, ezek megfogalmazása azzal jár, hogy átgondolja az adott témakört, ezáltal ez a mikroskill igazi belső munkára készteti a klienst.
- Bizonyos szempontból éppen a belső gondolatok strukturálása miatt egy ideig egyáltalán nem baj, ha a kliens újra és újra ugyan azon "ventillál".
pl.: "Kérem kifejtené bővebben, amire gondol?"
Mikor alkalmazzuk:
- 1) A konzultáció kezdetén a nyitott kérdések megfelelőbbek, mivel lehetőséget nyújtanak további információk megszerzésére;
- 2) Az kliens ösztönzése az elhangzottak folytatására vagy kiegészítésére;
- 3) A kliens ösztönzése arra, hogy példáival illusztrálja problémáit;
- 4) A kliens figyelmének az érzésekre való összpontosítása.
- A nyitott kérdések veszélye, hogy növelhetik a kliens szorongását, ezért azokat a megfelelő időben kell feltenni és gondosan megfogalmazni.
Zárt kérdések célja az információszerzés és a pontosítás, tisztázás.
De csak a legszükségesebb esetekben érdemes alkalmazni.
- Olyan kérdések, amelyekre "igen" vagy "nem" módon lehet válaszolni.
- Megakaszthatja, beszűkítheti a beszélgetést, a kliens gondolatainak szabad kifejtését gátolja.
- Arra is használható, hogy megállítsuk a kliens beszédét, ha az eltér az adott témától, túlságosan csapongó.
- A zárt kérdések gyakori használata azonban "kikérdező" érzést kelthet a kliensben és ronthatja a konzultatív kapcsolatot.
Alternatív kérdéseket akkor használunk, ha a kliens nem tud válaszolni, nincs tapasztalata az adott témáról.
- Leggyakrabban ezek az érzések tisztázására szolgáló kérdések.
- A kliensnek nem kell a tanácsadó által felkínált alternatívák közül választania, saját verziót választhat.
- Ilyenkor ha nem tud válaszolni, elkezdhetünk neki verziókat adni, hogy mire gondoljon - ezeket átfuttatja magán, és még akkor is belső munkára indítják őt, ha nem találom el, hogy miről van szó. A cél mindig az, hogy segítsem őt az önvizsgálatban.
A metafora
lehetőséget ad, hogy egy adott kérdésről egy másik, már jobban megértett jelenség, fogalom ismeretében gondolkodjunk, segítségével új perspektívából, akár külső szemlélőként tekinthetünk rá.
- Elősegíti bizonyos helyzetek megértését.
Összefoglalás - összegzés használata:
- Egy-egy hosszabb beszélgetésrész után alkalmazzuk, vagy az ülés végén.
- Az összegzés áttekinti a beszélgetés tartalmát, a visszatükrözött érzelmeket, egybefogja a közös elemeket, tisztázza a helyzetet.
- Alkalmazásához nélkülözhetetlen a kliens figyelmes meghallgatása, a beszélgetés tartalmának integrálása és elrendezése.
- Hatására kiemelt figyelem fordul a leglényegesebb dolgokra, és rendszer teremtődik az olykor összekuszálódni látszó szálak között.
Az átkeretezés nem más, mint új nézőpontból láttatni egy problémát, illetve új értelmet adni egy problémának.
- Nehéz és sokszor reménytelennek látszó helyzetekben is nagyon sokat tud segíteni, ha képesek vagyunk ilyen módon perspektívát váltani és másként tekinteni a dolgokra.
- Az átkeretezést gyakorolhatjuk múltbeli események, rossz élmények vizsgálatával, amiknek a jelenben érezhető hatásait vizsgálhatjuk: mit tanultunk belőle, min változtattunk a hatására és ez hogyan befolyásolta az életünket?